Modele rowerów
Rower miejski – do jazdy po mieście, o dużych 28” kołach, z szerokim siodełkiem zapewniającym wygodę, specjalnie modelowaną kierownicę, jeden bieg i osłonięty łańcuch. Dodatkowo wyposażony jest w bagażnik, a często także koszyk nad przednim kołem. Rower składany – popularny składak o kołach od 14 do 24” stworzony jako rower miejski, swojego czasu bardzo popularny, jednak niezbyt bezpieczny i znacznie cięższy od tradycyjnego roweru miejskiego. Rower szosowy – czyli sportowy, przeznaczony do jazdy na asfaltowej powierzchni lub gładkiej drodze. Bardzo lekki, o dużych kołach, długiej ramie, z siodełkiem podniesionym ponad wysokość kierownicy, nazywany popularnie „kolarzówką”. Rower górski – inaczej zwany też rower MTB (mountain bike). Jest przystosowany do jazdy w trudnym terenie, nie tylko górskim. Posiada wzmocnioną ramę i koła 26”, opony o znacznie grubszym bieżniku, przerzutki, prostą kierownicę i przynajmniej jeden amortyzator. Rower trekkingowy – jest jakby połączeniem roweru górskiego i miejskiego. Posiada koła 26-28” bieżnikowane, przerzutki, bagażnik. Wykorzystywanego do jazdy po mieście, a także w niezbyt trudnym terenie. Hamulce. W średniej klasy rowerach montowane są standardowo hamulce typu V-Brake o prostej budowie, małej masie i efektywnym działaniu. Bardziej złożone mające zastosowanie w rowerach wyższej klasy są hamulce bębnowe – w rowerach trekkingowych i tarczowe – w rowerach górskich. Oba rodzaje są nie tylko cięższe ale i kosztowniejsze w eksploatacji niż V-Brake, które przy spokojnej jeździe sprawdzają się równie skutecznie. Natomiast bębnowe i tarczowe lepiej sprawdzą się w trudniejszych warunkach. Przerzutki. Umożliwiają utrzymanie prędkości w różnych warunkach, na różnych trasach co zaoszczędza wiele energii podczas jazdy. Najbardziej znaną i uznaną firmą produkującą osprzęt – przerzutki, tryby, manetki, korbowód – jest japońska firma Shimano produkująca modele TY, Altus, Acera, Deore, Deore LX, Deore XT, dla rowerów wyczynowych XTR. Inne znane firmy to Sram i Sachs. Manetki. Służą do zmiany przełożenia przerzutki. Występują w dwóch wersjach: Rapis Fire i Grip Shift. W pierwszej wykorzystano dwie dźwignie – jedna do wrzucania wyższego biegu, druga do redukcji, w drugiej – obraca się część rączki. Wybór jest kwestią gustu kupującego. Stalowa – typowa dla najtańszych rowerów ATB, mało odporna na korozję i obciążenia. Zdecydowanie zwiększa masę roweru co się odbija na komforcie użytkowania. Aluminiowa – obecnie najczęściej spotykana, dobrze przenosi obciążenia, jest lekka a przez to godna polecenia. Rowery z taką ramą nie należą do najdroższych jednak są znacznie trwalsze od rowerów z ramą stalową. Chromowo-molibdenowa – nowoczesny materiał, już bardzo popularny, wart polecenia ze względu na szereg zalet, jednak cena roweru z taką ramą wzrasta do ponad 1 tys.zł Z włókna węglowego – jest lżejsza od aluminiowej, bardzo wytrzymała, świetnie rozkłada obciążenia, jednak jest mniej trwała od ramy aluminiowej. Ma zastosowanie w rowerach wyczynowych, których cena sięga ponad 10 tys.zł Tytanowa – mimo zalet, ze względu na skomplikowaną i drogą technologię nie przyjęła się. Patrząc na ramę należy zwrócić uwagę na miejsca spawania, tzw. „spawy”, które powinne być dokładnie położone, niezbyt wąskie i niepolerowane. Niezbyt to estetyczne, jednak polerowane spawy nieprawidłowo przenoszą obciążenia co przekłada się na zmniejszoną trwałość roweru.
Najczęściej czytane:
Popularne wpisy:
Separatory koalescencyjne
Separatory koalescencyjne są często reklamowane jako remedium na zmęczoną skórę i trądzik. Czy jednak naprawdę działają? Wątpię w ich skuteczność.
AZS Częstochowa
AZS Częstochowa
Sezon dwa tysiące sześć/ dwa tysiące siedem dla AZS Częstochowa na pewno był całkiem udany. Faktem jest, iż nie był to sezon idealny,...
Liverpool FC
Liverpool FC
Nie ma wątpliwości co do tego, że zespół Liverpool FC jest jedną z najlepszych angielskich drużyn w historii. Aż ciężko zliczyć wszystkie tytuły...