Modele rowerów

0
229

Modele rowerów
Rower miejski – do jazdy po mieście, o dużych 28” kołach, z szerokim siodełkiem zapewniającym wygodę, specjalnie modelowaną kierownicę, jeden bieg i osłonięty łańcuch. Dodatkowo wyposażony jest w bagażnik, a często także koszyk nad przednim kołem. Rower składany – popularny składak o kołach od 14 do 24” stworzony jako rower miejski, swojego czasu bardzo popularny, jednak niezbyt bezpieczny i znacznie cięższy od tradycyjnego roweru miejskiego. Rower szosowy – czyli sportowy, przeznaczony do jazdy na asfaltowej powierzchni lub gładkiej drodze. Bardzo lekki, o dużych kołach, długiej ramie, z siodełkiem podniesionym ponad wysokość kierownicy, nazywany popularnie „kolarzówką”. Rower górski – inaczej zwany też rower MTB (mountain bike). Jest przystosowany do jazdy w trudnym terenie, nie tylko górskim. Posiada wzmocnioną ramę i koła 26”, opony o znacznie grubszym bieżniku, przerzutki, prostą kierownicę i przynajmniej jeden amortyzator. Rower trekkingowy – jest jakby połączeniem roweru górskiego i miejskiego. Posiada koła 26-28” bieżnikowane, przerzutki, bagażnik. Wykorzystywanego do jazdy po mieście, a także w niezbyt trudnym terenie. Hamulce. W średniej klasy rowerach montowane są standardowo hamulce typu V-Brake o prostej budowie, małej masie i efektywnym działaniu. Bardziej złożone mające zastosowanie w rowerach wyższej klasy są hamulce bębnowe – w rowerach trekkingowych i tarczowe – w rowerach górskich. Oba rodzaje są nie tylko cięższe ale i kosztowniejsze w eksploatacji niż V-Brake, które przy spokojnej jeździe sprawdzają się równie skutecznie. Natomiast bębnowe i tarczowe lepiej sprawdzą się w trudniejszych warunkach. Przerzutki. Umożliwiają utrzymanie prędkości w różnych warunkach, na różnych trasach co zaoszczędza wiele energii podczas jazdy. Najbardziej znaną i uznaną firmą produkującą osprzęt – przerzutki, tryby, manetki, korbowód – jest japońska firma Shimano produkująca modele TY, Altus, Acera, Deore, Deore LX, Deore XT, dla rowerów wyczynowych XTR. Inne znane firmy to Sram i Sachs. Manetki. Służą do zmiany przełożenia przerzutki. Występują w dwóch wersjach: Rapis Fire i Grip Shift. W pierwszej wykorzystano dwie dźwignie – jedna do wrzucania wyższego biegu, druga do redukcji, w drugiej – obraca się część rączki. Wybór jest kwestią gustu kupującego. Stalowa – typowa dla najtańszych rowerów ATB, mało odporna na korozję i obciążenia. Zdecydowanie zwiększa masę roweru co się odbija na komforcie użytkowania. Aluminiowa – obecnie najczęściej spotykana, dobrze przenosi obciążenia, jest lekka a przez to godna polecenia. Rowery z taką ramą nie należą do najdroższych jednak są znacznie trwalsze od rowerów z ramą stalową. Chromowo-molibdenowa – nowoczesny materiał, już bardzo popularny, wart polecenia ze względu na szereg zalet, jednak cena roweru z taką ramą wzrasta do ponad 1 tys.zł Z włókna węglowego – jest lżejsza od aluminiowej, bardzo wytrzymała, świetnie rozkłada obciążenia, jednak jest mniej trwała od ramy aluminiowej. Ma zastosowanie w rowerach wyczynowych, których cena sięga ponad 10 tys.zł Tytanowa – mimo zalet, ze względu na skomplikowaną i drogą technologię nie przyjęła się. Patrząc na ramę należy zwrócić uwagę na miejsca spawania, tzw. „spawy”, które powinne być dokładnie położone, niezbyt wąskie i niepolerowane. Niezbyt to estetyczne, jednak polerowane spawy nieprawidłowo przenoszą obciążenia co przekłada się na zmniejszoną trwałość roweru.